Vad är skillnaden på UGC och influencer marketing?
Influencer marketing, när personen är varumärket
Influencer marketing bygger på att en person med egen följarskara lyfter ett varumärke eller en produkt i sina egna kanaler. Det bygger på relation, räckvidd och en stark identitet. Du köper alltså inte bara innehåll, du köper hela personens varumärke.
Fördelar med influencer marketing är:
- Du får räckvidd direkt mot en specill målgrupp
- Du bygger varumärkeskännedom
- Följarna som nås har ofta stort förtroende för influencern
- Kan enkelt kopplas till en viss livsstil
Nackdelar:
- Det är ofta dyrt. Du betalar ju för både content och målgrupp
- Det är svårare att styra exakt hur budskapet landar, då influencern styr
- Du köper oftast inlägg hos kreatören, det gör att du inte har möjlighet att använda det själv alltid
- Influencern är ibland viktigare än själva produkten
UGC, när innehållet är stjärnan
UGC innebär att en kreatör skapar innehåll ur ett användarperspektiv, men inte publicerar det själv på sina kanaler. Innehållet är ofta tänkt att användas i företagets egna kanaler, t.ex. annonser, webbplats eller sociala medier. Och då anpassat utifrån det. För att träffa varumärkets målgrupp.
Fördelar med UGC:
- Det är kostnadseffektivt och skalbart
- Det ser äkta ut och har således ett högt förtroende bland konsumenter
- Du får full kontroll över användning och budskap
- Anpassat för att konvertera (CTA, produktfokus, test, recension eller liknande)
- Enkelt att A/B-testa och optimera utifrån vad du som företag är ute efter
Nackdelar:
- Ingen räckvidd följer med
- Kräver oftast en tydlig brief från företaget, inte ett manus alltid, men en brief så kreatören vet vad du är ute efter.
- Mindre fokus på personligt varumärke
När ska du välja vad?
Om du behöver.. | Välj då |
---|---|
Nå ut till en specifik målgrupp snabbt | Influencer marketing |
Skapa trovärdigt innehåll till din hemsida eller annons | UGC |
Bygga associationer till en viss livsstil | Influencer marketing |
Testa olika videovinklar, hooks och CTA:er | UGC |
Visa produkten i verklig användning | UGC |
Använda innehåll i flera kanaler | UGC |
Men det ena utesluter inte det andra
Det är faktiskt så att många företag har som allra störst effekt när de kombinerar UGC, influencer marketing och vanlig aannonser. Till exempel kan man använda en influencer för att få räckvidd och skapa en stor hype. Därefter kan man använda sig av UGC för att förstärka sin trovärdighet och driva konverteringen.
Tillsammans kan man genom en bra mix bygga ett starkt varumärke som syns och skapar intresse genom att genomtänkt kombinera UGC ihop med influencer content.